Jak skutecznie wdrożyć proces zarządzenia ryzykiem oraz samooceny kontroli zarządczej w sektorze publicznym.
1. Kontrola zarządcza – wprowadzenie
• Co to jest kontrola zarządcza? – podstawowe definicje i pojęcia.
• Cele kontroli zarządczej.
• Omówienie standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów dotyczących zarządzania ryzykiem, samooceny oraz mechanizmów kontrolnych.
2. Zarządzanie ryzykiem
• Omówienie i wyjaśnienie definicji, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, apetyt na ryzyko, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka.
• Cele i zasady zarządzania ryzykiem – w jakim celu dokumentujemy proces zarządzania ryzykiem ?
• Kto i jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z dokumentowaniem procesu zarządzania ryzykiem.
• Czy wprowadzenie procedury zarządzania ryzykiem jest kosztownym i pracochłonnym działaniem ? – przykłady skutecznych, bezkosztowych wdrożeń w administracji publicznej.
• Omówienie zakresu procedury zarządzania ryzykiem – prezentacja przykładowych metod dokumentowania analizy ryzyka.
• Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem?
- identyfikacja i określenie celów działalności jednostki;
- identyfikacja zadań służących realizacji celów;
- określenie zdarzeń mających wpływ na osiągniecie wyznaczonych celów;
- analiza ryzyka zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw;
- określenie odpowiedniej reakcji na istotne zagrożenia;
- podejmowanie działań zaradczych – wprowadzanie dodatkowych mechanizmów kontrolnych;
- informowanie pracowników o wynikach procesu zarządzania ryzykiem;
- monitorowanie wyników procesu zarządzania ryzykiem.
• Warsztaty – przeprowadzenie na wybranych przykładach procesu identyfikacji i analizy ryzyka oraz przygotowanie podsumowania procesu.
• Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów należy się wystrzegać – dlaczego metody matematyczne analizy ryzyka w przypadku administracji publicznej nie mają sensu ?
3. Samoocena stanu kontroli zarządczej
• W jakim celu dokumentujemy proces samooceny ?
• Kto i jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z dokumentowaniem procesu samooceny.
• Omówienie przykładów skutecznych wdrożeń samooceny w administracji publicznej.
• Omówienie zakresu procedury samooceny – prezentacja przykładowych metod dokumentowania samooceny.
• Przedstawienie przykładów bezsensownych metod wdrożenia samooceny