Zarządzenia ryzykiem oraz kontrola zarządcza w sektorze publicznym.

Jak skutecznie wdrożyć proces zarządzenia ryzykiem oraz samooceny kontroli zarządczej w sektorze publicznym.

1. Kontrola zarządcza –  wprowadzenie

• Co to jest kontrola zarządcza? – podstawowe definicje i pojęcia.

• Cele kontroli zarządczej.

• Omówienie standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów dotyczących zarządzania ryzykiem, samooceny oraz mechanizmów kontrolnych.

2.            Zarządzanie ryzykiem

•             Omówienie i wyjaśnienie definicji, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, apetyt na ryzyko, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka.

•             Cele i zasady zarządzania ryzykiem – w jakim celu dokumentujemy proces zarządzania ryzykiem ?

•             Kto i jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z dokumentowaniem procesu zarządzania ryzykiem.

•             Czy wprowadzenie procedury zarządzania ryzykiem jest kosztownym i pracochłonnym działaniem ? – przykłady skutecznych, bezkosztowych wdrożeń w administracji publicznej.

•             Omówienie zakresu procedury zarządzania ryzykiem  – prezentacja przykładowych metod dokumentowania analizy ryzyka.

•             Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem?

  • identyfikacja i określenie celów działalności jednostki;
  • identyfikacja zadań służących realizacji celów;
  • określenie zdarzeń mających wpływ na osiągniecie wyznaczonych celów;
  • analiza ryzyka zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw;
  • określenie odpowiedniej reakcji na istotne zagrożenia;
  • podejmowanie działań zaradczych – wprowadzanie dodatkowych mechanizmów kontrolnych;
  • informowanie pracowników o wynikach procesu zarządzania ryzykiem;
  • monitorowanie wyników procesu zarządzania ryzykiem.

•             Warsztaty – przeprowadzenie na wybranych przykładach procesu identyfikacji i analizy ryzyka oraz przygotowanie podsumowania procesu.

•             Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów należy się wystrzegać – dlaczego metody matematyczne analizy ryzyka w przypadku administracji publicznej nie mają sensu ?

3.            Samoocena stanu kontroli zarządczej

•             W jakim celu dokumentujemy proces samooceny ?

•             Kto i jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z dokumentowaniem procesu samooceny.

•             Omówienie przykładów skutecznych wdrożeń samooceny w administracji publicznej.

•             Omówienie zakresu procedury samooceny  – prezentacja przykładowych metod dokumentowania samooceny.

•             Przedstawienie przykładów bezsensownych metod wdrożenia samooceny