System kontroli zarządczej dla początkujących

  1. Kontrola zarządcza –  wprowadzenie
    • Co to jest kontrola zarządcza? – podstawowe definicje i pojęcia, podstawy prawne,
    • Cele kontroli zarządczej, podział zadań i kompetencji w ramach jednostki,
    • Omówienie krok po kroku standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów – obowiązki wynikające z ich treści dla jednostki administracji publicznej. System kontroli zarządczej a procedury ISO funkcjonujące w sektorze publicznym.
  2. Zarządzanie ryzykiem
  3. Podstawowe definicje, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka, apetyty na ryzyko, ryzyko inherentne,
  4. Cele i zasady zarządzania ryzykiem,
  5. Jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z zarządzaniem ryzykiem,
  6. Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem?
  7. Omówienie etapów procesu zarządzania ryzykiem.
  8. Przedstawienie przykładowego podsumowania procesu analizy ryzyka.
  1. Rola audytu wewnętrznego w systemie kontroli zarządczej
  2. Samoocena kontroli zarządczej
  • Cel przeprowadzenia samooceny,
  • Uwagi praktyczne dotyczące  przeprowadzenia samooceny,
  •  Podsumowania przykładowego procesu samooceny oraz możliwych wniosków z nich wynikających,
  1. Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej
    • Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej: rola kierownika jednostki, udział kadry zarządzającej i pracowników – przedstawienie źródeł informacji na podstawie których składane jest oświadczenie.
  • Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej – przykłady.