1. Wprowadzenie
- informacje organizacyjne
- Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem projektowym: wymagania metodologiczne dotyczące zarządzania ryzykiem w projektach w obecnym okresie programowania funduszy UE 2014-2020 – wytyczne KE – PCM, model COSO.
- Omówienie założeń metodologii zarządzania ryzykiem w projektach wg najpopularniejszych metodologii zarządzania projektami np. Prince2, Agile, OpenPM.
- Zarządzanie ryzykiem w projektach współfinansowanych z funduszy UE a obowiązki sektora publicznego związane z zarządzeniem ryzykiem – podobieństwa i różnice omówione na podstawie wybranych elementów standardów kontroli zarządczej.
2. Zarządzanie ryzykiem – od teorii do praktyki.
- Omówienie i wyjaśnienie definicji dotyczących zarządzania ryzykiem, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, ryzyko rezydualne, apetyt na ryzyko, mapa ryzyka itd.,
- Cele i zasady zarządzania ryzykiem – w jakim celu dokumentujemy proces zarządzania ryzykiem ?
- Czy wprowadzenie procedury zarządzania ryzykiem w projekcie jest kosztownym i pracochłonnym działaniem ? – przykłady skutecznych, bez kosztowych wdrożeń.
- Omówienie zakresu procedury zarządzania ryzykiem – prezentacja przykładowych metod dokumentowania analizy ryzyka.
- Omówienie najpopularniejszych technik pozwalających na przeprowadzenie analizy ryzyka np. analiza SWOT, technika delficka, samoocena środowiska zarządzania itp.
- Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem w projekcie?
- identyfikacja i określenie celów projektu np. za pomocą metodologii SMART.
- identyfikacja zadań służących realizacji celów;
- określenie zdarzeń mających wpływ na osiągniecie wyznaczonych celów – identyfikacja ryzyka,
- analiza ryzyka zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw;
- określenie odpowiedniej reakcji na istotne zagrożenia;
- podejmowanie działań zaradczych – wprowadzanie dodatkowych mechanizmów kontrolnych;
- informowanie o wynikach zarządzania ryzykiem;
- monitorowanie wyników zarządzania ryzykiem.
- Warsztaty – przeprowadzenie na wybranych przykładach identyfikacji i analizy ryzyka oraz przygotowanie podsumowania.
- Warsztaty – określenie czynników ryzyka, na podstawie których instytucja pośrednicząca określa projekt jako ryzykowny,
- Warsztaty – jakie sygnały wskazują, iż projekt należy ocenić jako potencjalnie zagrożony – lista tzw. „czerwonych flag”,
- Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów i metod dokumentowania analizy ryzyka należy się wystrzegać ?
3. Podsumowanie
- przedstawienie najistotniejszych źródeł informacji, materiałów, podręczników, publikacji związanych z analizą ryzyka w projekcie,
- analiza ryzyka a najnowsze trendy w zarządzaniu z ostatnich lat.