Zarządzenie ryzykiem w projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej

1. Wprowadzenie

  • informacje organizacyjne
  • Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem projektowym: wymagania metodologiczne dotyczące zarządzania ryzykiem w projektach w obecnym okresie programowania funduszy UE 2014-2020 – wytyczne KE – PCM, model COSO.
  • Omówienie założeń metodologii zarządzania ryzykiem w projektach wg najpopularniejszych metodologii zarządzania projektami np. Prince2, Agile, OpenPM.
  • Zarządzanie ryzykiem w projektach współfinansowanych z funduszy UE a obowiązki sektora publicznego związane z zarządzeniem ryzykiem – podobieństwa i różnice  omówione na podstawie wybranych elementów standardów kontroli zarządczej.

2.            Zarządzanie ryzykiem – od teorii do praktyki.

  • Omówienie i wyjaśnienie definicji dotyczących zarządzania ryzykiem, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, ryzyko rezydualne, apetyt na ryzyko, mapa ryzyka itd.,
  • Cele i zasady zarządzania ryzykiem – w jakim celu dokumentujemy proces zarządzania ryzykiem ?
  • Czy wprowadzenie procedury zarządzania ryzykiem w projekcie jest kosztownym i pracochłonnym działaniem ? – przykłady skutecznych, bez kosztowych wdrożeń.
  • Omówienie zakresu procedury zarządzania ryzykiem  – prezentacja przykładowych metod dokumentowania analizy ryzyka.
  • Omówienie najpopularniejszych technik pozwalających na przeprowadzenie analizy ryzyka np. analiza SWOT, technika delficka, samoocena środowiska zarządzania itp.
  • Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem w projekcie?
  • identyfikacja i określenie celów projektu np. za pomocą metodologii SMART.
  • identyfikacja zadań służących realizacji celów;
  • określenie zdarzeń mających wpływ na osiągniecie wyznaczonych celów – identyfikacja ryzyka,
  • analiza ryzyka zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw;
  • określenie odpowiedniej reakcji na istotne zagrożenia;
  • podejmowanie działań zaradczych – wprowadzanie dodatkowych mechanizmów kontrolnych;
  • informowanie o wynikach zarządzania ryzykiem;
  • monitorowanie wyników zarządzania ryzykiem.
  • Warsztaty – przeprowadzenie na wybranych przykładach identyfikacji i analizy ryzyka oraz przygotowanie podsumowania.
  • Warsztaty – określenie czynników ryzyka, na podstawie których instytucja pośrednicząca określa projekt jako ryzykowny,
  • Warsztaty – jakie sygnały wskazują, iż projekt należy ocenić jako potencjalnie zagrożony – lista tzw. „czerwonych flag”,
  • Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów i metod  dokumentowania analizy ryzyka należy się wystrzegać ?

3.            Podsumowanie

  • przedstawienie najistotniejszych źródeł informacji, materiałów, podręczników, publikacji związanych z analizą ryzyka w projekcie,
  • analiza ryzyka a najnowsze trendy w zarządzaniu  z ostatnich lat.